Eet vezels – Wekelijks 1 stap – Bea Pols

Wat zijn vezels?
Voedingsvezels zijn plantaardig en lossen niet of slechts gedeeltelijk op in je darmen. De oude naam voor voedingsvezels was ballaststoffen. Omdat men dacht dat voedingsvezels geen functie hadden en slechts overbodige ballast was. Later werden voedingsvezels ineens een hype. Voedingsvezels zouden darmkanker kunnen voor komen en verlaging van je cholesterolgehalte zou je kunnen bewerkstelligen door het eten van voldoende vezels. Zoals het wel vaker gaat in voedingsland ging de vezelhype weer over en konden de claims niet bewezen worden.

Waarom zijn vezels zo belangrijk?
Toch zijn vezels belangrijk en mogen ze niet ontbreken in een goede en gezonde voeding. Vezels stimuleren op een milde manier je stoelgang omdat ze het volume van je ontlasting vergroten en vocht absorberen, waardoor je ontlasting zachter wordt. Daarnaast hebben de vezels uit havermout een goede invloed op je bloedsuikerspiegel en werken vezels preventief tegen depressies. Daarnaast bevatten vezels nauwelijks kilocalorieën en zorgen voor een vol gevoel. Waardoor je minder gaat eten. Vezels zijn daarom ook belangrijk bij het behouden en verkrijgen van een gezond gewicht.

Hoeveel vezels heb je dagelijks nodig?
Dagelijks heeft een volwassen vrouw ca. 30 gram vezels nodig en een volwassen man heeft ca. 40 gram vezels per dag nodig. Slechts 10% van de Nederlanders haalt dit.

Hoe kun je meer vezels eten?
Zoals al eerder besproken bevat fruit en groente vezels. Door voldoende fruit en groente (vooral rauwkost) te eten, haal je een deel van je vezels binnen. Daarnaast kun je vezels halen uit volkoren pasta, zilvervliesrijst, aardappelen, bonen, roggebrood en volkoren brood. Ook gedroogde vruchten zoals vijgen en dadels bevatten veel vezels. Als ontbijt eet ik graag zelfgemaakte granola (heeft havermout als basis). Muesli (heeft tarwe als basis) uit de supermarkt bevat vaak toegevoegde suiker en niet iedereen kan tarwe goed verdragen. Mensen met een glutenallergie verdragen vaak wel havermout. En zoals al gezegd, draagt havermout bij aan een goede bloedsuikerspiegel. Klik hier voor het recept van mijn granola.

Boek kopen

Veel succes met deze stap.

Groetjes van Bea.

Eet vezels – Wekelijks 1 stap – Bea Pols

Geef een reactie